onsdag, april 11, 2007

Meg og mine meningers mot og Diamanda Galas


For en stund tilbake lagde jeg en blogg til som skulle inneholde mine meninger og synspunkter på mangt og meget.Litt rart egentlig at jeg måtte lage en egen blogg for det...
Kanskje har jeg blitt konfliktsky på mine eldre dager?
Uansett så har jeg nå slettet denne bloggen og skal "integrere" mine eventuelle meninger i denne bloggen.
Man er da et helt menneske har jeg tenkt.
Ikke at jeg har så stort behov for å mene så veldig mye for tiden heller.
Har hylt og skreket så mye i mine yngre dager at meddelelsesbehovet mitt kanskje har blitt stillet for en tid?
Dessuten er det vel helst i møte med folk som tenker annerledes enn meg eller mener noe sterkt at jeg blir oppmerksom på hvor jeg selv står.
Sånn sett har jeg vært glad for at jeg kan inn og mene litt på feks Gordon Andersens blogg.

Vi får se hvor det bærer.
Det er vel stort sett kunsten for alle penga for meg disse dager.
Ellers så har jeg faktisk latt meg inspirere av en meget spesiell dame i det siste:
Diamanda Galas(bildet)
Nå tenker jeg at noen tenker at det har gått helt i surr for meg..kristen som jeg er..
Poenget er bare det at jeg for en sjelden gang har møtt på en kvinne som ikke ber om unnskyldning for den hun er og som uten beklagelse mener og uttrykker seg med voldsom kraft om de tingene hun synes er viktig uten å balansere det ut med å se nusselig og innbydende ut.
Høres kanskje rart ut..
Men kvinner å identifisere seg med har for meg ikke akkurat vokst på trær.(Jeg håper jeg slipper å si at jeg ikke står inne for alt hun mener og uttrykker,det er ikke poenget.)

"Store fugler i små bur blir syke",talte en kvinnelig predikant om engang.
På tide å komme ut av skapet?
Tror det er flere av oss som har forskjellige skap å komme ut av.Det kan sikkert være behagelig å sitte der i mørket.
Men det blir for trangt vettu...

8 Comments:

Blogger Lynglimt fra Gordon said...

Litt av en dame
Hvem er hun og hva holder hun på med?
Lurt å holde seg til en blogg, selv om jeg selv han svært begrenset nerdeblogg om Jerusalem.

2:08 p.m.  
Blogger Lynglimt fra Gordon said...

har en.....skulle det stå

2:08 p.m.  
Blogger Himayalaya said...

Diamanda Galas er først og fremst sangerinne med et stemmeregister som spenner over 3 1/2 oktav.En stemme hun bruker på en til tider meget ekstrem måte.Hun er politisk og har bla laget verker om AIDS problematikken og om folkemord.Er ikke veldig inn i musikken hennes,det blir litt for mye hjertesmerte for meg.Jeg er en sart sjel..Virkemidlene hun tar i bruk blir også noe mye for meg.Men at hun mener og står for det hun sier HØYT,har jeg stor respekt for.

3:15 a.m.  
Blogger Ken Knud said...

Jeg er av den intolerante oppfatning at 'sterke mennesker' i seg selv ikke er mye å se opp til om det de står for er søppel.

Det finnes mange sterke muslimske ledere som sier ting høyt og kraftig, uten at jeg syns vi burde se opp til dem av den grunn.

Dette sier jeg naturligvis på generelt grunnlag, i og med at jeg har minimal kunnskap om Galas,
men prinsippet tok du sikkert.

Men det faktum at hun er kvinne og 'går mot strømmen og er stolt av det' gjør kanskje at du blir litt partisk/subjektiv?

Hehe, sånn går det når du kommer med meninger i hovedbloggen din. *dask*

3:32 p.m.  
Blogger Himayalaya said...

Benjamin:Jeg mener,som du også sikkert gjør,at alle mennesker er skapt i Guds bilde.På den måten er alle mennesker bærere av talenter,gaver og utrustning som er gitt av Gud.At disse gavene kan misbrukes er det ikke tvil om,men gaven i seg selv mener jeg er guddommelig.Å være sterk vil jeg mene er en ubetinget positiv egenskap i seg selv.Du skriver om sterke ledere som bruker sin styrke feil,men det er jo ikke i styrken deres feilen ligger.I Diamanda Galas tilfelle bruker hun sin styrke til å fremme svake gruppers sak.At hun gjør det på en måte jeg ikke ville ha gjort gjør ikke min beundring for hennes styrke mindre.Tenk om flere kristne hadde våget å stikke nesa fram på den måten!

11:39 p.m.  
Blogger Ken Knud said...

Ja rektig. Men da er vi nok ikke så verst uenige likevel. Hjelper med en utdyping iblant. Styrke er vel og bra i seg selv det. Og frimodighet i seg selv er også en veldig bra ting som vi bør streve etter.
Men også den kan jo som kjent misbrukes.

Forskjellen mellom oss ligger vel kanskje litt i hvor vi legger skille.

Jeg tror også man kan gjenkjenne kvaliteter i ufrelste folk som er bra, men jeg er likefullt ganske observant (prøver hvertfall) med hvilke personer jeg trekker frem som forbilder. Kom akkurat på et vers som kanskje sier noe om hvorfor, nemlig "Den som ikke samler med Meg, han sprer".
Og om jeg har forstått rett, så er ikke miss Galas med i så mye innsamligsarbeid, og dermed ville jeg nok ikke selv trukket henne frem som eksempel på noe som er verdt å fremheve.
(klokka er halv fem på natta, ha litt godvilje med å forstå hva jeg mener.)

Jeg har dog ingen gedigne kjepphester whatsoever rundt akkurat dette, bare en generell overbevisning. Om du har noen godord fra Boka som avslører at mine holdninger er av den dårlige arten, så fyr løs. Åpen for å få en sterkere overbevisning, either way.

4:41 a.m.  
Blogger Ken Knud said...

streve=strebe.

4:42 a.m.  
Blogger Himayalaya said...

Benjamin:Nå trekker jeg ikke fram DG som "et forbilde som er verdt å fremheve" som du skriver.Jeg trekker fram noen sider ved henne som jeg kjenner at jeg mangler i mitt liv og som jeg ser er nokså fraværende hos oss snillle kristne jenter generelt.Jeg forsøker å skape en kontrast og jeg klemmer til med en dame som ikke er kjent for å gå stille i dørene.
Nå ligger kanskje uenigheten vår mer i hvordan vi ser på den verden Gud har skapt? Jeg har aldri satt et skarpt skille mellom det såkalte profane og det såkalte sakrale.Alt er skapt av Gud og bærer med seg noe av Skaperens hensikter og tanke.Feks så hører jeg mye på musikk som er laget av ufrelste,jeg nyter kunst laget av ufrelste og gleder meg over hvert positivt tiltak som settes igang selv om målet ikke er sjelers frelse.Dette takker jeg Gud for!

2:13 p.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home

Free Counter